Plánování svatby: Jak na to, aby váš velký den byl dokonalý a nezruinoval rozpočet

Požádal vás Pan Božský o ruku? A vy jste přijali? Pak plánování vašeho dne s velkým D může začít. Spousta žen sní o nádherné svatbě, která nezruinuje jejich rozpočet, ale zároveň bude tou vysněnou, se vším všudy. Počáteční euforii ze zasnoubení pak většinou vystřídá nervozita, zdali svatba bude opravdu taková, jakou si ji vysnily.

Kdy je tedy vhodné začít s přípravami na svatbu, aby vše bylo tak, jak jste si vysnily a naplánovaly? Podle nepsané tradice by měla svatba proběhnout do roka a do dne od zásnub, ale hlavní rozhodnutí je samozřejmě vždy na dané dvojici. Optimální doba pro odstartování příprav je zhruba půl roku před svatebním dnem, ale vše se dá stihnout i za tři měsíce.

Začínáme s přípravami

Na začátku všech příprav je hlavní ujasnit si následující: KDY, KDE se svatební obřad uskuteční a KOHO na něj pozvete. Všechno ostatní se odvíjí právě od těchto tří základních bodů. Místo svatebního obřadu a hostiny vždy určuje tón celé svatby i výši svatebního rozpočtu.

  • KDE – Určení místa je základním kamenem stavby. Svatební obřad si dnes můžete zařídit, kde si jen budete přát. Kromě klasických obřadů na matrikách, radnicích, obecních úřadech nebo v kostelech, je možné nechat se oddat na hradě či zámku, pod širým nebem, ale také pod vodou, ve vzduchu nebo na lodi. Vaší fantazii se meze nekladou.
  • KDY – Pokud jste se rozhodli, kde se necháte oddat, zavolejte na vybrané místo a rezervujte si daný termín. S rezervací místa rozhodně neotálejte, oblíbená místa se často musí rezervovat až rok dopředu, zvláště pokud pomýšlíte na nejfrekventovanější termíny. Většina matrik vypisuje termíny pro následující sezónu v říjnu a v listopadu. Datum volte nejen podle kombinace šťastných čísel či dobře zapamatovatelné cifry, ale také s ohledem na roční dobu a možné rozmary počasí.
  • KOHO – Zkuste se na chvíli odpoutat od euforie ze svatby a zamyslete se nad počtem a výběrem svatebních hostů. Podle seznamu hostů budete mít jasnou představu o tom, jak bude svatba velká a zároveň je seznam praktickým pomocníkem, například při objednávání počtu kusů svatebních oznámení, porcí jídla při svatební hostině nebo případných dárečků pro hosty.

Stanovte si rozpočet

Již v první fázi si jasně vymezte základní částku, kterou máte k dispozici. Po jejím stanovení si detailně rozepište, kolik jste ochotni dát za jednotlivé položky. Tak budete mít jisté mantinely a neocitnete se v nepříjemné situaci, že za jednu z položek utratíte polovinu rozpočtu. Vždy se řiďte určitým harmonogramem, abyste případně na nějakou z položek nezapomněli.

Co by v rozpočtu nemělo chybět?

  • Poplatek za obřad + správní poplatky na matrice
  • Výzdoba obřadního místa a svatební tabule
  • Svatební šaty a boty pro nevěstu i ženicha
  • Snubní prsteny
  • Svatební oznámení, pozvánky a další tiskoviny
  • Květiny pro nevěstu, maminky, korsáž pro ženicha, myrty a květinová dekorace
  • Kadeřnice a vizážistka
  • Fotograf a kameraman
  • Svatební dort, cukroví a koláčky, krabičky na výslužky
  • Svatební hostina a večírek – svatební oběd či večeři, rauty a další jídlo a pití, případně částka za pronájem
  • Auto pro nevěstu, případně pro ženicha
  • Hudební doprovod k obřadu a na svatební párty
  • Program na večer – DJ, kouzelník či další zábava